^na góre
  
  
  
Get Adobe Flash player

Spis procedur

Procedura postępowania z dzieckiem sprawiającym trudności wychowawcze i przejawiającym agresję w Przedszkolu Publicznym w Kowalewie Pomorskim.

Procedura postępowania z dzieckiem sprawiającym trudności wychowawcze  i przejawiającym agresję w Przedszkolu Publicznym im. Jana Brzechwy  w Kowalewie Pomorskim.

  

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 788 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół(Dz.U. z 2012 r. poz. 977 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach(Dz.U. z 2013 r. poz. 532),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69 ze zm.).

Cele procedury:

  • osiągnięcie celów wychowania przedszkolnego określonych w podstawie programowej, w szczególności w zakresie budowania u wychowanków systemu wartości i wzmacniania orientacji w tym, co dobre, a co złe, w zakresie kształtowania u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach oraz w zakresie rozwijania umiejętności społecznych, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi,
  • eliminowanie agresji jako zagrożenia dla bezpieczeństwa wychowanków korzystających ze świadczeń przedszkola,
  • usprawnienie i zwiększenie skuteczności oddziaływań wychowawczych wobec dzieci wykazujących objawy zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
  • uświadomienie rodzicom dziecka ich roli w procesie wychowawczym i wypracowanie metod współpracy pomiędzy przedszkolem a rodzicami w pokonywaniu trudności wychowawczych,
  • zapobieganie zachowaniom niepożądanym wychowanków, w szczególności o charakterze powtarzalnym,
  • wskazanie działań zapobiegawczych (profilaktycznych) oraz naprawczych (korekcyjnych) w stosunku do zachowań dzieci sprawiających trudności wychowawcze.

 

 

 

 

I Reguły postępowania doraźnego wobec przejawów agresji

  • Zarówno każdy nauczyciel, jak i inny pracownik przedszkola zobowiązany jest do przeciwstawiania się przejawom agresji ze strony wychowanków.
  • Podejmując interwencję wobec agresywnego dziecka, należy dążyć do zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim wychowankom, a także sobie. Nauczyciel w takiej sytuacji prosi o pomoc dyrekcje, o wyznaczenie osoby, która będzie sprawowała opiekę nad grupą, osobą poszkodowaną bądź dzieckiem wykazującym agresywne zachowania.
  • Reakcja wobec przejawów agresji powinna być adekwatna do skali zagrożenia spowodowanego agresją, jak również do okoliczności zdarzenia, wieku i stopnia rozwoju sprawcy.
  • Podejmując interwencję wobec agresywnego dziecka, należy powstrzymać się od przejawiania w stosunku do niego agresji fizycznej i słownej (nie należy: obrażać dziecka, zawstydzać go ani oceniać; ocenie podlega zachowanie, a nie osoba). Reakcja powinna być stanowcza, a przekaz słowny prosty i jasny.
  • Użycie siły fizycznej jako środka przymusu jest ostatecznością w przypadku konieczności powstrzymania dziecka przed zadaniem ciosu innej osobie, w celu rozdzielenia bijących się dzieci czy pozbawienia dziecka niebezpiecznego przedmiotu, jeśli odmawia ono jego dobrowolnego oddania.
  • Działaniom skierowanym na usunięcie bezpośredniego zagrożenia powinna towarzyszyć próba wyciszenia dziecka poprzez rozmowę, odwrócenie jego uwagi, zaproszenie do kącika wyciszenia, zaproponowanie innej aktywności.
  • Zapewnienie bezpieczeństwa pozostałym dzieciom poprzez odizolowanie agresywnego dziecka. Jeśli istnieje taka konieczność nauczyciel wyprowadza agresywne dziecko z sali do innego pomieszczenia, jednocześnie zapewnia pozostałym dzieciom opiekę dając im poczucie bezpieczeństwa. W sytuacji braku możliwości odizolowania dziecka agresywnego, dopuszcza się wyprowadzenie pozostałych dzieci z sali zajęć, pod opieką osoby z kadry pedagogicznej.
  • W sytuacji zagrażającej zdrowiu bądź życiu dziecka (sprawcy) lub ofiarom napaści (dzieci, pracownicy przedszkola) nauczyciel sprawujący opiekę nad grupą ma prawo przytrzymania dziecka w uścisku ograniczającym jego swobodne ruchy do czasu uspokojenia się.
  • Wychowankowie/pracownicy przedszkola, przeciwko którym skierowana była agresja, powinni zostać otoczeni opieką, a w razie doznania przez nich urazu/uszczerbku na zdrowiu powinna im zostać udzielona pomoc medyczna.
  • Po zdarzeniu wychowawca przeprowadza rozmowę z dzieckiem agresywnym mającą na celu analizę zdarzenia, odwołanie do kodeksu grupowego w celu ustalenia poprawnego zachowania, uzyskaniu od dziecka informacji o zrozumieniu przebiegu rozmowy i oczekiwań nauczyciela.
  • Nauczyciel/wychowawca zawiadamia o zdarzeniu dyrekcję oraz rodziców dziecka (sprawcy) poprzez: opis zdarzenia, jakie zastosowano działania zaradcze, informację jakiej pomocy udzielono dziecku poszkodowanemu, jak się obecnie czuje.
  • Osoba podejmująca interwencję, niebędąca wychowawcą grupy, do której uczęszcza agresywny wychowanek, informuje o zdarzeniu dyrekcję, wychowawcę, sporządza notatkę służbową ze zdarzenia, którą przekazuje do podpisu rodzicom.
  • Fakt agresywnego zachowania dziecka powinien być odnotowany w dokumentacji wychowawcy i zgłoszony rodzicowi/opiekunowi prawnemu odbierającemu w danym dniu dziecko z przedszkola.
  • Jeżeli wybuch agresji fizycznej powtarza się w ciągu dnia, należy poinformować rodziców o zachowaniu dziecka oraz o niezwłoczne zabranie go z przedszkola (utrzymujące się nasilone pobudzenie emocjonalne/fizyczne ok. 20 min).
  • W przypadku wychowanka przedszkola, który przejawia agresywne zachowania zagrażające bezpieczeństwu i zdrowiu jego/innych dzieci/pracowników przedszkola, rodzic/opiekun prawny jest zobowiązany do podpisania zgody na przytrzymanie dziecka (załącznik nr 1). W sytuacji braku takiej zgody, dyrekcja ma prawo wezwać rodzica/opiekuna prawnego w celu zabrania dziecka z przedszkola bądź wezwania Pogotowia Ratunkowego.

II. Reguły postępowania systemowego wobec dziecka sprawiającego trudności wychowawcze i przejawiającego agresję

  • Wychowawca grupy w ramach działań profilaktycznych omawia z rodzicami wszystkich dzieci wzajemne relacje między przedszkolem a środowiskiem rodzinnym dziecka, obowiązki w zakresie współdziałania w procesie wychowawczym oraz zakres odpowiedzialności za zachowanie dziecka.
  • Nauczyciel podejmuje działania wychowawcze zmierzające do eliminacji trudności i rozwiązywania problemów dziecka.
  • W przypadku powtarzających się przejawów agresji i innych zachowań powodujących trudności wychowawcze dyrektor przy udziale nauczyciela przeprowadza z rodzicami dziecka rozmowę, w której omawia problem. Informuje ich o dotychczas podjętych działaniach ukierunkowanych na korekcję niepożądanych zachowań dziecka oraz o zaplanowanych działaniach wychowawczych. Zobowiązuje rodziców do współpracy w realizacji przedstawionych czynności i wskazuje zadania możliwe do podjęcia w środowisku rodzinnym dziecka. Wspólnie zostaje sporządzony kontrakt, który podpisują rodzice i dyrekcja.
  • Rodzic zobowiązany jest do wypełniania:
  • zaleceń wynikających z diagnozy poradni psychologiczno- pedagogicznej;
  • konsultacji specjalistycznych;
  • zasad wspólnie opracowanego kontraktu;
  • współpracy z przedszkolem
  • regularnego przyjmowania przez dziecko leków (np. uspokajających/ wyciszających) jeżeli takie zostały zalecone.
  • Nauczyciele zobowiązani są do wspomagania rodziców w pracy wychowawczej z dzieckiem, m.in. poprzez doradztwo w zakresie dobrych praktyk wychowawczych, wskazanie odpowiedniej literatury, proponowanie odpowiednich zabaw i ćwiczeń do realizacji w środowisku rodzinnym, przekazanie informacji o instytucjach wspomagających rodzinę.
  • Wychowawca dziecka sprawiającego trudności wychowawcze podejmuje działania w celu organizacji dla niego oraz ewentualnie także dla jego rodziców form pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
  • W przypadku nieskuteczności działań podejmowanych przez wychowawcę nauczyciel przedstawia problem „trudnego dziecka” na radzie pedagogicznej.
  • W przypadku występowania powtarzających się ataków agresji ze strony dziecka, rodzic/opiekun prawny powinien zgłosić dziecko na pogłębioną diagnozę do Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej.
  • W razie niemożliwości przezwyciężenia trudności wychowawczych, wynikających z zachowań agresywnych dziecka i jednocześnie braku efektywnej współpracy z rodzicami, przedszkole kieruje wniosek:
  • do Sądu Rodzinnego o wgląd w sytuację rodzinną,
  • do Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kowalewie Pomorskim.
  • W sytuacji nieskuteczności podejmowanych przez przedszkole działań i niemożliwości przezwyciężenia w dłuższym okresie trudności wychowawczych, w szczególności jeśli zachowanie dziecka trudnego powoduje stałe zagrożenie dla innych wychowanków, Rada Pedagogiczna rozważa możliwość skreślenia dziecka z listy wychowanków przedszkola.
  • Do przestrzegania niniejszej procedury zobowiązani są dyrektor, nauczyciele i pracownicy Przedszkola Publicznego im. Jana Brzechwy w Kowalewie Pomorskim oraz rodzice/opiekunowie prawni dziecka.
  • Procedura wchodzi w życie z dniem 12.03.2024 r.
  • Procedura zawiera sposoby i przykłady zapobiegania dziecięcej agresji ( załącznik nr 2).

                                                                                                                                             Załącznik nr 2

                                                                                           do Procedury postepowania z dzieckiem 
                                                                                             sprawiającym trudności wychowawcze

                                                                                 i przejawiającym agresję w Przedszkolu Publicznym 
                                                                                          im. Jana Brzechwy w Kowalewie Pomorskim

 

                                                          INFORMACJE DLA NAUCZYCIELA

 

Sposoby zapobiegania dziecięcej agresji

 

  • współpraca rodziców/prawnych opiekunów z nauczycielem dziecka;
  • dawanie dobrych wzorów do naśladowania przez rodziców, nauczycieli;
  • rozpoznanie indywidualnych potrzeb dziecka oraz stworzenie warunków umożliwiających mu zaspokajanie ich w odpowiednim stopniu;
  • stwarzanie atmosfery zaufania, akceptacji i bezpieczeństwa;
  • ustalenie jasnych zasad i reguł, konsekwentne ich przestrzeganie;
  • wzmacnianie zachowań pozytywnych (np. pochwała słowna);
  • budowanie wewnętrznego systemu wartości;
  • stwarzanie sytuacji umożliwiających pozbycie się negatywnych emocji, rozładowanie złości poprzez stosowanie takich metod jak: rysunek terapeutyczny, bajkoterapia, pantonima, ćwiczenia ruchowe, zabawy relaksacyjne z muzyką, ćwiczenia oddechowe, masażyki.

 

Przykłady sposobów pozbywania się i odreagowania dziecięcej złości:

 

  • skrzynia/pudełko złości – w środku znajdują się stare gazety, które dziecko może gnieść, gdy wpadnie w złość;
  • malowanie jaskrawymi barwami na dużym arkuszu papieru;
  • ludzik złości – np. pacynka z namalowana twarzą, do której można włożyć rękę i opowiedzieć o swoim zdenerwowaniu;
  • zorganizowanie w domu/przedszkolu kącika złości - miejsce w którym dziecko może usiąść i wyciszyć się, kiedy odczuwa zdenerwowanie;
  • woreczek złości, w którym dziecko może zamknąć negatywne emocje;
  • terapia ruchem – wytupywanie złości np. na gazecie, planszy;
  • ćwiczenia oddechowe – wydłużenie fazy wydechowej uspokojenie układu nerwowego np. rozdmuchiwanie złości
  • zabawy z kartami emocji – wybranie z karty emocji towarzyszącym dziecku, rozmowa, stworzenie opowiadania.

                                                                                                                                     Załącznik nr 1

                                                                                               do Procedury postepowania z dzieckiem 
                                                                                                 sprawiającym trudności wychowawcze

                                                                             i przejawiającym agresję w Przedszkolu Publicznym
                                                                                           im. Jana Brzechwy w Kowalewie Pomorskim

dnia ……………………..

 

 

                                 Wyrażam zgodę na zastosowanie wobec mojego dziecka

 

               …………………………………………………………………………………………………………..

                                                                (imię i nazwisko dziecka)

 

„Procedury postępowania z dzieckiem sprawiającym trudności wychowawcze i przejawiającym  agresję w Przedszkolu Publicznym im. Jana Brzechwy w Kowalewie Pomorskim w przypadku wystąpienia   u dziecka zachowań agresywnych zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwa jego samego, innych dzieci lub nauczycieli/pracowników przedszkola”.

 

  • Polecenie ustne powtórzone w razie potrzeby.
  • Próba podjęcia wykonania prośby razem z dzieckiem (bycie blisko, wzięcie dziecka za rękę)
  • Odsunięcie/wyciszenie dziecka w sytuacji problemowej – prośba, by dziecko chwilę odpoczęło na krzesełku, bądź wyprowadzenie z sali i pozostanie poza grupą pod opieką dorosłego do czasu, gdy dziecko się uspokoi.
  • Przytrzymanie dziecka np. za rękę.
  • Przytrzymanie dziecka w uścisku, całkowite zabezpieczenie osób znajdujących się wokół przed kopnięciem czy biciem przez dziecko.

……………………………………………….

……………………………………………….

(podpis rodziców/prawnych opiekunów)

Copyright © 2024. Przedszkole Publiczne w Kowalewie Pomorskim Rights Reserved.