STATUT
PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO
W KOWALEWIE POMORSKIM
UL. KONOPNICKIEJ 13
87- 410 KOWALEWO POMORSKIE
KOWALEWO POMORSKIE 2021
Podstawa prawna
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
1) Ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256. poz.2572 ze zmianami oraz aktów wykonawczych do tej ustawy).
2) Ustawy prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U. poz. 59 z 11 stycznia2017r.).
3) Niniejszego statutu;
Rozdział II
Nazwa i rodzaj przedszkola oraz jego siedziba
§ 2
1. Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest z:
1) dochodów własnych gminy Kowalewo Pomorskie;
2) z wpłat rodziców;
3) z darowizn w postaci pieniężnej na rzecz jednostki.
2. Przedszkole używa podłużnej, kauczukowej, urzędowej pieczęci w pełnym brzmieniu:
Przedszkole Publiczne
ul. Konopnickiej 13
87 – 410 Kowalewo Pomorskie
tel./fax 56 684 15 22
3. Na potrzeby uregulowania należności przedszkole wystawia faktury VAT na:
Nabywcę: Gmina Kowalewo Pomorskie
ul. Konopnickiej 13
87 – 410 Kowalewo Pomorskie
NIP: 5030022196
Odbiorcę: Przedszkole Publiczne w Kowalewie Pomorskim
ul. Konopnickiej 13
87 – 410 Kowalewo Pomorskie
4. Koordynację zadań związanych z centralizacją VAT oraz przekazywaniem Jednolitego Pliku kontrolnego zajmuje się Urząd /miejski w Kowalewie Pomorskim.
5. Siedziba przedszkola znajduje się w Kowalewie Pomorskim, przy ulicy Konopnickiej 13.
6. Przedszkole może posiadać imię, które nadaje organ prowadzący na wniosek Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców.
Rozdział III
Nazwa i siedziba organu prowadzącego
§ 3
1. Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Kowalewo Pomorskie.
2. Siedzibą organu prowadzącego jest budynek Urzędu Miejskiego w Kowalewie Pomorskim, przy ul. Konopnickiej 13.
3. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Kujawsko–Pomorski Kurator Oświaty.
Rozdział IV
Organy przedszkola i ich szczegółowe kompetencje
§ 4
Organami Przedszkola są:
Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców uchwalają regulaminy swojej działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa i niniejszym statutem.
Przedszkolem kieruje dyrektor wyłoniony w drodze konkursu.
§ 5
Dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą przedszkola oraz reprezentuje je na zewnątrz. Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli, pracowników administracji i obsługi.
2. Dyrektor Przedszkola w terminie 30 dni od dnia otrzymania zaleceń (wydanych przez wizytatora) jest obowiązany powiadomić:
1) organ sprawujący nadzór pedagogiczny o sposobie realizacji zaleceń;
2) organ prowadzący przedszkole o otrzymanych zaleceniach oraz o sposobie ich realizacji.
3. Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał, niezgodnych z przepisami prawa.
O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor zawiadamia organ prowadzący jednostkę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
4. W przypadku nieobecności dyrektora zastępuje go wicedyrektor, jeśli nie utworzono takiego stanowiska inny nauczyciel wyznaczony przez organ prowadzący.
§ 6
uchyla się;
§ 7
Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
6. Do kompetencji opiniujących Rady Pedagogicznej należy:
7. Do kompetencji wnioskodawczych Rady Pedagogicznej należy:
8. Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności przynajmniej połowy uprawnionych do głosowania liczby członków.
9. Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
10. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
11. Do realizacji zadań statutowych przedszkola, dyrektor powołuje spośród członków Rady Pedagogicznej zespoły nauczycieli. Powołanie zespołów może być na czas określony lub nieokreślony. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora przedszkola.
12. Zespół zadaniowy określa plan pracy i zadania do realizacji w danym roku szkolnym. Podsumowanie pracy zespołu odbywa się podczas ostatniego w danym roku szkolnym zebrania Rady Pedagogicznej lub po każdym półroczu.
§ 8
Rada Rodziców jest społecznym organem działającym na rzecz przedszkola
i stanowi reprezentację ogółu rodziców wychowanków.
4. Do kompetencji Rady Rodziców należy:
1) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania przedszkola, który opracowuje dyrektor przedszkola w przypadku stwierdzenia niedostatecznych efektów kształcenia w wyniku kontroli organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
2) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola;
3) opiniowanie zgody dyrektora przedszkola na działanie stowarzyszeń, organizacji (z wyjątkiem partii i organizacji politycznych) na terenie przedszkola;
4) występowanie do organu prowadzącego nadzór pedagogiczny nad jednostką z wnioskami o zbadanie działalności przedszkola;
5) występowanie do rady pedagogicznej, dyrektora z wnioskami, opiniami dotyczącymi funkcjonowania przedszkola;
6) deleguje dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora przedszkola.
5. W celu wspierania statutowej działalności przedszkola rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa jej regulamin.
6. Rada Rodziców może porozumiewać się z radami rodziców innych przedszkoli, szkół i placówek oświatowych i ustalać zasady i zakres współpracy.
7. Opiniuje pracę nauczycieli odbywających staż na wyższy stopień awansu zawodowego.
8. Może wnioskować do dyrektora przedszkola o dokonanie oceny pracy nauczyciela.
9. Deleguje przedstawiciela do udziału w pracach zespołu oceniającego rozpatrującego odwołanie od oceny pracy nauczyciela.
10. Wnioskuje o nadanie, zmianę lub uchylenie imienia przedszkola.
§ 9
2. Komisja podejmuje decyzję w trybie głosowania.
3. Od decyzji komisji przysługuje prawo odwołania do właściwych organów (organu prowadzącego przedszkole, organu sprawującego nadzór pedagogiczny).
Rozdział V
Zasady finansowania przedszkola
§ 11
2a. Wysokość opłaty, o której mowa w ust 2, nie może być wyższa niż 1 zł za godzinę zajęć.
7. Dzienna wysokość opłaty za korzystanie z trzech posiłków w przedszkolu - (śniadanie, II śniadanie i obiad) ustalona jest w porozumieniu z organem prowadzącym przedszkole.
8. Opłatę za korzystanie z posiłków przez dziecko w przedszkolu, rodzice/opiekunowie prawni wnoszą w okresach miesięcznych, za miesiąc poprzedni do 15 – tego każdego miesiąca, na podstawie rejestru w dzienniku elektronicznym.
9. W przypadku nieobecności dziecka po wcześniejszym zgłoszeniu przez rodzica/opiekuna prawnego w dzienniku elektronicznym do godz. 8:30 stawka żywieniowa nie jest naliczana.
Rozdział VI
Cele i zadania przedszkola
§ 12
1.Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty,
w Ustawie Prawo Oświatowe oraz w przepisach wydawanych na ich podstawie,
a w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
1) Celem wychowania przedszkolnego zgodnie z jego podstawą programową jest:
a. wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
b. budowanie systemu wartości, w tym wychowanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
c. kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
d. rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
e. stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
f. troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa
w zabawach i grach sportowych;
g. budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym
i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń
w sposób zrozumiały dla innych;
h. wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
i. kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
j. zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości
i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
2) Sposób realizacji zadań przedszkola z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka oraz przygotowaniu go do nauki w szkole:
a. udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka w toku bieżącej pracy;
b. organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości przedszkola;
c. umożliwienie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, językowej i religijnej (dzieci, które nie będą uczestniczyły w lekcjach religii, na czas ich trwania, przejdą z nauczycielem do innej grupy);
d. rozpoznawanie potrzeb dzieci w zakresie edukacji, opieki, wychowania;
e. prowadzenie działania prozdrowotnego i proekologicznego;
f. uwzględnianie preorientacji zawodowej, która ma na celu zapoznanie
z zawodami oraz pobudzenie i rozwijanie zainteresowań i uzdolnień;
g. informowanie rodziców/prawnych opiekunów o postępach w rozwoju ich dziecka, zachęcanie do współpracy w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo – dydaktycznych;
h. wydanie rodzicom/prawnym opiekunom dziecka spełniającego obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego informacje o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej w formie pisemnej do 30 kwietnia;
i. w przypadku dziecka mogącego rozpocząć naukę w szkole podstawowej w wieku 6 lat, informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej wydaje się na wniosek rodziców/prawnych opiekunów złożony nie później niż do 30 września roku poprzedzającego rok szkolny, w którym może rozpocząć naukę w szkole podstawowej;
j. informację o gotowości szkolnej dziecka przygotowuje się na podstawie dokumentacji obserwacji pedagogicznych.
3) Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań, do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych, z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych,
a w szczególności:
a. zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola (sposób organizowania spacerów i wycieczek określa regulamin);
b. dziecko uczęszczające na zajęcia dodatkowe organizowane w przedszkolu jest pod opieką osoby odpowiedzialnej za prowadzenie tych zajęć;
c. organizuje spożywanie posiłków zgodnie z zasadami żywienia oraz możliwościami technicznymi;
d. zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym oraz uświadamia konieczność przestrzegania ustalonych wspólnie zasad;
e. w wypadkach nagłych wszystkie działania pracowników przedszkola, bez względu na zakres ich czynności służbowych, w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom, stosuje się przepisy bhp i ppoż;
f. współpracuje z poradnią psychologiczno – pedagogiczną zapewniając w miarę potrzeb i możliwości konsultacje, szkolenia i pomoc;
g. przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczne i higieniczne warunki zabawy, nauki i wypoczynku;
h. sale przedszkolne posiadają właściwe oświetlenie, wentylację, ogrzewanie oraz powierzchnię użytkową;
i. wyposażenie, w tym meble, zabawki i pomoce dydaktyczne posiadają atesty i certyfikaty;
j. przedszkole posiada sprzęt i urządzenia ochrony przeciwpożarowej;
k. w przedszkolu znajdują się apteczki wyposażone w niezbędne środki do udzielania pierwszej pomocy;
l. szlaki komunikacyjne wychodzące poza teren przedszkola posiadają zabezpieczenia uniemożliwiające wyjście bezpośrednio na jezdnię;
ł. za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci odpowiada nauczyciel pełniący obowiązki zawodowe w danym czasie do momentu przekazania ich prawnym opiekunom lub osobom upoważnionym, a w czasie zajęć dodatkowych osoba prowadząca te zajęcia;
m. w czasie pobytu dziecka w przedszkolu nie może ono pozostać bez nadzoru osoby dorosłej;
n. w grupach w sprawowaniu opieki nad dziećmi pomaga doraźnie pomoc nauczyciela;
o. przy wyjściu poza teren przedszkola zapewnia się opiekę jednego opiekuna dla grupy 15 dzieci;
p. każde wyjście poza teren przedszkola, poza wycieczkami, dla których zakłada się kartę wycieczki, odnotowuje się w rejestrze wyjść grupowych. Sposób prowadzenia rejestru określają odrębne przepisy;
r. jeżeli miejsce, w którym mają być prowadzone zajęcia, lub stan znajdujących się w nim urządzeń technicznych może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa dzieci, nauczyciel zobowiązany jest nie dopuścić do zajęć lub przerwać je, wyprowadzając dzieci z miejsca zagrożenia oraz powiadomić
o tym niezwłocznie dyrektora;
4) Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców lub prawnych opiekunów lub osoby upoważnione zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo:
5) W przedszkolu mogą być organizowane zajęcia dodatkowe
z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych i możliwości dzieci:
a. na wniosek rodziców i w porozumieniu z dyrektorem przedszkole może organizować zajęcia dodatkowe;
b. na wniosek rodziców przedszkole może organizować naukę religii we wszystkich grupach wiekowych zgodnie z odrębnymi przepisami;
c. przedszkole może rozszerzyć swoją ofertę programową o bezpłatne zajęcia wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego, zgodnie z potrzebami, zainteresowaniami dzieci;
d. przedszkole zapewnia zajęcia z języka obcego dla wszystkich dzieci zgodnie
z nowa podstawą programową wychowania przedszkolnego;
e. dokonując wyboru języka obcego nowożytnego, do posługiwania się którym będą przygotowywane dzieci uczęszczające do przedszkola lub innej formy wychowania przedszkolnego, należy brać pod uwagę, jaki język obcy nowożytny jest nauczany w szkołach podstawowych na terenie danej gminy;
f. przedszkole nie może pobierać innych opłat niż ustalone przez radę gminy (maksymalnie 1 zł za godzinę) w czasie pobytu dziecka w przedszkolu;
g. czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci;
h. sposób dokumentowania tych zajęć określają odrębne przepisy;
i. dzieci nie uczestniczące w zajęciach dodatkowych mają w czasie ich trwania zapewnioną opiekę nauczyciela;
j. przepisy zakładają, że w publicznych przedszkolach będą mogły za zgodą Kuratora Oświaty zostać zatrudnione osoby niebędące nauczycielami, ale posiadające specjalistyczne przygotowanie z zakresu, np. tańca, czy rytmiki, rehabilitacji ruchowej. Dyrektor przedszkola będzie mógł im powierzyć prowadzenie zajęć rozwijających zainteresowania w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
k. organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalane są przez dyrektora placówki;
l. w czasie zajęć dodatkowych opiekę nad dziećmi sprawuje osoba prowadząca zajęcia oraz nauczyciel. Za bezpieczeństwo i zdrowie dzieci, zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym, odpowiedzialny jest nauczyciel, któremu dyrektor powierzył prowadzenie oddziału w godzinach określonych planem pracy przy wsparciu pracownika niebędącego nauczycielem;
ł. każdorazowo nauczyciel i pracownik niepedagogiczny kontrolują miejsce przebywania dzieci (salę zajęć) oraz sprzęt, pomoce i inne narzędzia;
m. nauczyciel opuszcza oddział dzieci w momencie przyjścia drugiego nauczyciela, informuje go o wszystkich sprawach dotyczących wychowanków;
n. nauczyciel może opuścić dzieci w sytuacji nagłej tylko wtedy, gdy zapewni
w tym czasie opiekę upoważnionej osoby nad powierzonymi jej dziećmi;
o. nauczyciel jest zobowiązany przestrzegać ustalonych godzin rozpoczynania
i kończenia zajęć;
p. nauczyciel jest zobowiązany niezwłocznie przerwać zajęcia i wyprowadzić dzieci z sali, jeśli zagrożenie powstanie lub ujawni się w trakcie zajęć;
r. w sytuacjach nagłych, gdy stan zdrowia dziecka wymaga natychmiastowej interwencji lekarskiej, nauczyciel odpowiedzialny powołany przez Dyrektora zobowiązany jest do podjęcia działań z zakresu pomocy przedmedycznej
(w zakresie posiadanych umiejętności), z równoczesnym wezwaniem karetki pogotowia ratunkowego i powiadomieniem rodziców/prawnych opiekunów);
s. w wypadkach nagłych wszystkie działania pracowników przedszkola bez względu na zakres ich czynności służbowych w pierwszej kolejności są skierowane na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.
Rozdział VII
Szczegółowe zasady organizacji pracy przedszkola
§ 13
1. Przedszkole funkcjonuje cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący po wcześniejszym uzgodnieniu przez dyrektora z Radą Rodziców przerwy w pracy przedszkola.
2. Realizacja treści zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego odbywa się przez cały dzień pobytu dziecka w przedszkolu w trakcie zajęć dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczych i zabaw dowolnych.
3. Szczegółową organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, oczekiwań rodziców oraz odrębnych przepisów wynikających z realizacji podstawy programowej i arkusza organizacji.
4. Organizacja zabawy, nauki i wypoczynku oparta jest na rytmie dnia, czyli powtarzających się sytuacyjnie fazach, które pozwalają dziecku na stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz dają poczucie bezpieczeństwa i spokoju.
5. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
6. Rada Pedagogiczna może przyjąć inne zasady zgrupowania dzieci w zależności od potrzeb jednostki i realizacji założeń programowych.
7. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
8. Przedszkole jest jednostką ośmiooddziałową. Liczba miejsc organizacyjnych
w przedszkolu wynosi 200.
9. Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:
a) gabinet dyrektora;
b) sekretariat;
c) pokój nauczycielski;
d) bibliotekę;
e) 8 sal do zajęć dla poszczególnych oddziałów;
f) gabinet logopedyczny;
g) 2 szatnie dla dzieci;
h) salę do ćwiczeń i zabaw muzyczno-ruchowych;
i) łazienki i toalety;
j) stołówkę;
k) pomieszczenia kuchenne;
l) pomieszczenia gospodarcze i socjalne.
10. Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z placu zabaw
z odpowiednio dobranym sprzętem terenowo- rekreacyjnym dostosowanym do wieku dzieci; zasady pobytu dzieci na placu zabaw określa odrębny regulamin.
11. Przedszkole może organizować dla swych wychowanków wyjazdy, wycieczki autokarowe. Szczegółowe zasady organizacji takich wyjazdów określają odrębne regulaminy i procedury.
12. Wszystkie zajęcia organizowane poza terenem przedszkola powinny być uzgadniane z dyrektorem lub osobą go zastępującą. Szczegółową organizację zajęć poza terenem przedszkola określa Regulamin spacerów i wycieczek organizowanych w przedszkolu.
13. W trakcie zajęć poza terenem przedszkola (spacery, wycieczki) zapewniana jest opieka nauczyciela oraz dodatkowo na każde 10 dzieci – jedna osoba dorosła,
w przypadku dziecka niepełnosprawnego ruchowo (na wózku) lub innego dziecka niepełnosprawnego potrzebującego indywidualnej opieki wyznaczane są dodatkowo osoby – na każde dziecko jedna osoba.
14. W salach zajęć zapewnia się temperaturę co najmniej 18 stopni C,
a w przypadku znacznie niższej temperatury, dyrektor przedszkola zawiesza zajęcia w porozumieniu z organem prowadzącym przedszkole.
15. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały jednemu lub dwóm nauczycielom.
16. W miarę możliwości nauczyciele opiekują się jednym oddziałem przez cały okres uczęszczania dziecka do przedszkola. Służy to zapewnieniu ciągłości i skuteczności pracy wychowawczo-dydaktycznej.
17. Decyzje w sprawie przydziału nauczycieli do poszczególnych oddziałów podejmuje dyrektor przedszkola.
18. W okresach obniżonej frekwencji (ferie zimowe, wiosenne, dyżur wakacyjny, epidemia grypy, itp.) przedszkole może prowadzić zajęcia w grupach łączonych. Grupy mogą być łączone przy liczbie wychowanków poniżej dziesięciu w każde z nich z zachowaniem zasady łączenia grup zbliżonych wiekiem.
23. Przedszkole odpowiednio do potrzeb środowiskowych może prowadzić:
1) kształcenie specjalne dla dzieci niepełnosprawnych, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy;
2) indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola.
24. Dziecku objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się program wychowania przedszkolnego do indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla dziecka indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu
o potrzebie kształcenia specjalnego.
25. W zależności od rodzaju niepełnosprawności, w tym stopnia niepełnosprawności intelektualnej, dzieciom organizuje się kształcenie
i wychowanie, które stosownie do potrzeb umożliwia naukę w dostępnym dla nich zakresie, usprawnianie zaburzonych funkcji, rewalidację oraz zapewnia specjalistyczną pomoc i opiekę.
26. W przedszkolu mogą być tworzone zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w celu pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzonego bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną.
§ 13 a
Postępowanie w sytuacjach szczególnych. Wypadki:
1. Pomoc medyczna jest udzielana dzieciom za zgodą rodziców /prawnych opiekunów. W sytuacjach koniecznych, gdy brak kontaktu z rodzicami (prawnymi opiekunami) , korzysta się z usług pogotowia ratunkowego.
2. Pracownicy przedszkola zobowiązani są do udziału w szkoleniach z zakresu bhp i ppoż. oraz pierwszej pomocy.
3. W razie zaistnienia w przedszkolu wypadku niezwłocznie zapewnia się dziecku pierwszą pomoc, oraz sprowadza się fachową pomoc medyczną.
4. O każdym wypadku zawiadamia się niezwłocznie: rodziców (prawnych opiekunów) poszkodowanego dziecka, organ prowadzący przedszkole, pracownika służby bhp, społecznego inspektora pracy, radę rodziców.
5. O wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym zawiadamia się niezwłocznie prokuratora i kuratora oświaty.
6. O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia zawiadamia się niezwłocznie inspektora sanitarnego.
7. Zawiadomień, o których mowa powyżej dokonuje dyrektor bądź upoważniony przez niego pracownik przedszkola.
8. Każdy wypadek odnotowuje się w rejestrze wypadków. Dyrektor powołuje zespół i prowadzi postępowanie powypadkowe zgodnie z odrębnymi przepisami.
9. Przedszkole prowadzi edukację dla bezpieczeństwa m.in. poprzez tematy kompleksowe, bajkoterapię z zastosowaniem różnych metod i form. Tematyka dotyczy bezpieczeństwa na drodze, sposobu korzystania z urządzeń, narzędzi
i przyborów, bezpieczeństwa w relacjach z nieznajomymi, roślinami
i zwierzętami, zagrożeń związanych z lekami, środkami chemicznymi itp.
10. W celu zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom przedszkole współpracuje
z różnymi podmiotami np. z policją.
§ 13 b
Arkusz organizacji przedszkola
Rozdział VIII
Zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników
§ 14
1a. uchyla się;
3. Do zakresu zadań nauczycieli należy:
3 a) wykorzystanie wyników obserwacji do planowania pracy z grupą, indywidualizacji oddziaływań oraz udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w toku bieżącej pracy;
4. Nauczyciel ma prawo korzystać w toku swojej pracy z merytorycznej
i metodycznej pomocy ze strony dyrektora, doradcy metodycznego, Rady Pedagogicznej, specjalistów, instytucji naukowo-oświatowych.
4 a. Nauczyciel dokonuje ewaluacji pracy własnej oraz wdraża podjęte wnioski na rzecz własnego rozwoju zawodowego.
4 b. Praca nauczyciela podlega ocenie zgodnie z odrębnymi przepisami.
5. Nauczyciele, organizując zajęcia kierowane, biorą pod uwagę możliwości dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania swoich stanów emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy. Wykorzystują każdą naturalnie pojawiającą się sytuację edukacyjną prowadzącą do osiągnięcia dojrzałości szkolnej.
6. Nauczyciele zwracają uwagę na konieczność tworzenia stosownych nawyków ruchowych u dzieci, które będą niezbędne, aby rozpocząć naukę w szkole, a także na rolę poznawania wielozmysłowego.
7. Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków
i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu:
8. Nauczyciel zobowiązany jest natychmiast reagować na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania dzieci stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa wychowanków.
9. Nauczyciel powinien zwrócić uwagę na osoby postronne przebywające na terenie przedszkola, w razie potrzeby zwrócić się o podanie celu pobytu na terenie jednostki, zawiadomić pracownika obsługi przedszkola o fakcie przebywania osób postronnych.
10. Nauczyciel powinien niezwłocznie zawiadomić dyrektora przedszkola
o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach, noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia wychowanków.
11. Nauczyciele podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienia godności zawodu nauczyciela.
12. Nauczyciel, podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych przez odrębne przepisy.
13. Nauczyciel udziela natychmiastowej pomocy dziecku w sytuacji, gdy ta pomoc jest niezbędna, powiadamia dyrektora oraz rodziców o zaistniałym wypadku lub zaobserwowanych symptomach, np. podwyższona temperatura.
14. Nauczyciel może opuścić dzieci w sytuacji nagłej tylko wtedy, gdy zapewni
w tym czasie opiekę upoważnionej osoby nad powierzonymi mu dziećmi; nauczyciel opuszcza oddział w momencie przyjścia drugiego nauczyciela, informuje go o wszystkich sprawach dotyczących wychowanków; stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i p.poż.
15. Informacji dotyczących dzieci udzielają rodzicom wyłącznie dyrektor
i nauczyciele. Kompetencji takich nie posiadają pracownicy niepedagogiczni.
16. Nauczyciel współpracuje z nauczycielem współprowadzącym grupę w zakresie planowania pracy, realizacji oraz analizy podjętych działań, ustalania i wdrażania wniosków odnoszących się do grupy oraz poszczególnych dzieci.
17. Nauczyciel współpracuje z pracownikami niepedagogicznymi oraz specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu na rzecz wspierania rozwoju dzieci.
§ 15
W przedszkolu zatrudniony jest logopeda.
Obowiązki logopedy:
1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych wcelu ustalenia stanu mowy dzieci;
2) prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla dzieci irodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy dziecka i eliminowania jejzaburzeń;
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniuzaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci;
4) prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami;
5) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
6) prowadzenie szkoleń, pogadanek, zajęć pokazowych dla nauczycieli i rodziców;
7) przedszkole może zatrudnić specjalistów w zależności od potrzeb w zakresie pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz kształcenia specjalnego.
§ 16
Obowiązki sekretarki:
1) prowadzenie niezbędnej ewidencji i dokumentacji kadrowej;
2) prowadzenie ewidencji godzin nadliczbowych;
3) wydawanie pracownikom zaświadczeń o osiąganych dochodach i innych;
4) prowadzenie spraw z zakresu szkoleń i podnoszenia kwalifikacji pracowników;
5) organizowanie i realizowanie kontroli wewnętrznej;
6) sporządzanie odpowiednich dokumentów i sprawozdań na potrzeby GUS i innych instytucji w zakresie zatrudnienia;
7) prowadzenie sekretariatu przedszkolnego w oparciu o jednolity rzeczowy wykaz akt;
8) przyjmowanie i rejestrowanie pism wchodzących i wychodzących;
9) rozsyłanie pism przychodzących zgodnie z zasadami obiegu dokumentów
w przedszkolu;
10) wysyłanie korespondencji;
11) zamawianie druków ścisłego zarachowania;
12) wykonywanie prac kancelaryjno-biurowych;
13) obsługa urządzeń biurowych i poligraficznych;
14) przyjmowanie i przechowywanie dokumentacji dzieci;
15) zabezpieczenie i przechowywanie pieczęci urzędowych;
16) dbałość o należyty porządek i ład na stanowisku pracy;
17) dbałość o należyty stan techniczny urządzeń znajdujących się w sekretariacie;
18) obsługa gości i interesantów dyrektora;
19) przestrzeganie i nadzorowanie obiegu dokumentów przedszkolnych;
20) przekazywanie akt do zakładowego archiwum;
21) prowadzenie archiwum przedszkolnego;
22) udzielanie informacji interesantom;
23) przestrzeganie regulaminu pracy i przepisów bhp i p.poż;
24) wykonywanie doraźnych prac zlecanych przez dyrektora przedszkola związanych z organizacją pracy;
25) sporządzanie i przesyłanie sprawozdań SIO;
26) wykonywanie prac i zadań zleconych przez dyrektora.
§ 17
Obowiązki pomocy nauczyciela:
1) ścieranie kurzu z zabawek i pomocy dydaktycznych oraz stałe utrzymywanie ich w należytej czystości i porządku;
2) mycie zabawek (w miarę wolnego czasu);
3) pomoc podczas posiłków;
4) pomoc w karmieniu dzieci;
5) stały pobyt z dziećmi w sali;
6) ścisła współpraca z nauczycielem podczas zajęć;
7) pomoc dzieciom w rozbieraniu i ubieraniu;
8) opieka w czasie spacerów i wycieczek;
9) pomoc przy myciu rąk i korzystaniu z toalety;
10) udział w dekorowaniu sali z dbałością o powierzone materiały;
11) sprzątanie po „małych przygodach”;
12) zgłaszanie zwierzchnikowi wszelkich zagrożeń i uszkodzeń sprzętu;
13) odpowiedzialność za zamykanie drzwi wejściowych w czasie pobytu dzieci
w przedszkolu zabezpieczenie przed samodzielnym opuszczeniem placówki przez dziecko;
14) doraźne zastępowanie sprzątaczek w przypadku ich nieobecności;
15) przestrzeganie przepisów bhp, p.poż. oraz dyscypliny pracy;
16) wykonywanie poleceń dyrektora związanych z organizacją pracy przedszkola;
17) przestrzeganie tajemnicy służbowej oraz Ustawy o ochronie danych osobowych.
§ 18
Obowiązki kucharki:
1) wydawanie I i II śniadania;
2) przyjmowanie i porcjowanie obiadów przywiezionych przez firmę cateringową;
3) przestrzeganie właściwego podziału pracy w kuchni i nadzór nad jej wykonaniem;
4) przestrzeganie zasad technologii i czystości oraz przepisów bhp, dyscypliny pracy ppoż., higieniczno – sanitarnych;
5) zgłaszanie dyrektorowi zauważonych uszkodzeń i niesprawności, które mogą stwarzać groźne następstwa dla zdrowia i życia przebywających na terenie kuchni pracowników lub przynieść szkodę w mieniu przedszkola;
6) pilnowanie, aby w kuchni nie przebywały osoby nieupoważnione;
7) ścisłe przestrzeganie procedur wydawania posiłków;
8) właściwe porcjowanie posiłków dla dzieci i personelu zgodnie z normami żywieniowymi;
9) mycie i używanie naczyń i sprzętu kuchennego zgodnie z obowiązującą instrukcją;
10) przestrzeganie czystości w kuchni, pomieszczeniach przyległych, sprzętów, naczyń i odzieży ochronnej;
11) przestrzeganie czasu pracy i wykorzystanie go w sposób jak najbardziej efektywny.
§ 19
Obowiązki pomocy kuchennej:
1) nakrywanie do posiłków, właściwe porcjowanie i sprzątanie po jedzeniu;
2) pomoc w punktualnym wydawaniu posiłków;
3) utrzymywanie czystości i porządku na stanowisku pracy, przestrzeganie zasad bhp i p.poż. oraz dyscypliny pracy;
4) dbałość i prawidłowe korzystanie z maszyn urządzeń oraz drobnego sprzętu elektrycznego;
5) sprzątanie pomieszczeń kuchennych, zmywalni, szaf ze sprzętem kuchennym, stołówki i innych pomieszczeń w wydzielonym obszarze;
6) używanie czystej odzieży ochronnej (fartuch, czepek) podczas wykonywania obowiązków, pranie fartuchów i ścierek;
7) mycie i wyparzanie naczyń i sprzętu kuchennego;
8) doraźne zastępstwo kucharki w przypadku jej nieobecności;
9) zgłaszanie dyrektorowi zauważonych uszkodzeń i niesprawności, które mogą stwarzać groźne następstwa dla zdrowia i życia przebywających na terenie kuchni pracowników lub przynieść szkodę w mieniu przedszkola;
10) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora.
§ 20
Obowiązki sprzątaczki:
1) przestrzeganie przepisów BHP i p-poż. oraz dyscypliny pracy;
2) przestrzeganie obowiązujących w przedszkolu regulaminów i zarządzeń;
3) zgłaszanie przełożonym nieprawidłowości w funkcjonowaniu przedszkola;
4) współpraca z nauczycielami w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom;
5) codzienne nienaganne utrzymywanie w czystości sal należących do grupy, korytarzy, schodów, szatni i innych pomieszczeń;
6) utrzymywanie w czystości łazienek;
7) udzielanie dzieciom pomocy w czynnościach samoobsługowych, takich jak ubieranie i rozbieranie oraz mycie i toaleta;
8) udzielanie pomocy nauczycielowi, szczególnie w czynnościach organizacyjnych (np. podczas spaceru) oraz porządkowych;
9) wietrzenie sali i innych pomieszczeń, opróżnianie koszy na śmieci;
10) pielęgnowanie roślin doniczkowych ( podlewanie, mycie i przesadzanie);
11) wykonywanie w okresie wakacji, oprócz czynności codziennych, całkowitego porządkowania przydzielonych pomieszczeń oraz innych pomieszczeń i sprzętu w przedszkolu;
12) okresowe mycie sprzętów, okien, drzwi, pranie dywanów, mycie zabawek
w sali oraz na placu zabaw;
13) odpowiednie zabezpieczanie przed dziećmi produktów chemicznych i środków sanitarnych.
Rozdział IX
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
§ 21
- z zaburzeń zachowania i emocji;
b) diagnozowaniu przyczyn problemów wychowawczych i edukacyjnych;
c) podejmowaniu różnorodnych działań służących wspomaganiu rozwoju dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz dzieci szczególnie uzdolnionych;
d) dostosowaniu wymagań edukacyjnych, wynikających z realizowanych przez nauczycieli programów nauczania, do indywidualnych potrzeb dziecka, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;
2) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dzieciom w przedszkolu udzielana może być z inicjatywy:
3) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dzieciom w przedszkolu udzielana jest
w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz w formie:
4) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom oraz nauczycielom polega na:
5) Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne;
5a) Dyrektor przedszkola organizuje wspomaganie przedszkola i realizuje zadania z zakresu pomocy psychologiczno - pedagogicznej polegające na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
6) Pomoc taka może być udzielana za zgodą rodziców i przy współpracy z:
specjalistycznymi, zwanymi dalej „poradniami”,
c) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;
7) Pomoc psychologiczno- pedagogiczną dla danych dzieci organizuje i koordynuje dyrektor przedszkola, bądź inna wyznaczona przez niego osoba. Formy pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin ustalony dla poszczególnych form udzielania tej pomocy, koordynator pomocy ustala biorąc pod uwagę wszystkie godziny, które w danym roku szkolnym mogą być przeznaczone na realizację tych form;
8) Nauczyciele i specjaliści prowadzą w szczególności obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna);
9) Szczegółową organizację zajęć specjalistycznych oraz prowadzenia dokumentacji w tym zakresie określają odrębne przepisy;
10) Dla dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dyrektor powołuje zespół składający się z nauczycieli oraz specjalistów, którzy będą pracować z dzieckiem;
a) zadaniem zespołu jest koordynowanie udzielania pomocy w oparciu
o indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Program ten opracowuje zespół na podstawie zaleceń orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz wielospecjalistycznej ocenę funkcjonowania dziecka;
b) dziecku objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się program wychowania przedszkolnego do indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego;
c) w zależności od indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych określonych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego lub wynikających z wielospecjalistycznej oceny, w programie może być wskazana potrzeba realizacji wybranych zajęć wychowania przedszkolnego indywidualnie z dzieckiem lub w grupie liczącej do 5 dzieci;
d) zespół dwa razy w roku dokonuje wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka i w miarę potrzeb modyfikuje program;
e) dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, przedszkole zatrudnia dodatkowo specjalistów lub nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia dzieci niepełnosprawnych lub pomoc nauczyciela, w zależności od zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznej. Jeśli orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane jest ze względu na inne niż wymienione powyżej niepełnosprawności, za zgodą organu prowadzącego, w przedszkolu można zatrudniać dodatkowo ww. osoby w celu współorganizowania kształcenia dzieci niepełnosprawnych;
f) rodzice/prawni opiekunowie mają prawo udziału w spotkaniach zespołu, otrzymują kopie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka oraz programu;
g) zajęcia realizowane w ramach kształcenia specjalnego są dokumentowane według odrębnych przepisów.
§ 22
1. Wczesne wspomaganie może być organizowane w przedszkolu jeżeli jest możliwość realizacji wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w szczególności przedszkole dysponuje środkami dydaktycznymi i sprzętem, niezbędnymi do prowadzenia wczesnego wspomagania.
2. Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, jest powoływany przez dyrektora przedszkola.
3. W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi:
4. Do zadań zespołu należy w szczególności:
1) ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania
i wsparcia rodziny dziecka;
2) nawiązanie współpracy z podmiotem leczniczym lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb;
3) opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka;
4) analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań
w zakresie wczesnego wspomagania.
Rozdział X
Współpraca z rodzicami
§ 23
1.Statut przedszkola określa szczegółowo zakres zadań nauczycieli związanych ze współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci. Rodzice (prawni opiekunowie), nauczyciele i specjaliści zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi jego indywidualnego rozwoju.
2.Prawa rodziców/prawnych opiekunów:
a. zapoznanie się z zadaniami wynikającymi z planu rozwoju placówki i planówi programów pracy dydaktycznej i wychowawczej w danym oddziale;
b. uzyskiwanie na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka;
c. uzyskiwanie porad i wskazówek od dyrektora, nauczycieli i logopedy
w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy, uzyskania informacji na temat stanu gotowości szkolnej swojego dziecka;
d. wyrażanie i przekazywanie nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków
z obserwacji pracy przedszkola;
e. znajomość aktów prawnych regulujących prace przedszkola;
f. wyrażanie i przekazywanie opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwa – Radę Rodziców;
g. włączania się w organizację życia przedszkolnego;
h. życzliwej i przyjaznej atmosfery, intymności rozmowy z zachowaniem tajemnicy jej treści
3.Obowiązki rodziców/prawnych opiekunów:
a. znajomość i przestrzeganie niniejszego Statutu;
b. respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców;
b. zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce;
c. przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola zgodnie z ustalonymi zasadami zapewniającymi dzieciom bezpieczeństwo i zgodnie z rozkładem dnia;
d. terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu;
e. kontaktowanie się z nauczycielami oraz uczestnictwo w zebraniach ogólnych
i grupowych w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych;
f. udzielanie nauczycielom rzetelnej informacji o dziecku;
g. przyprowadzanie do przedszkola dzieci zdrowych oraz informowanie
o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, a zwłaszcza niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych;
h. dbanie o higienę i estetyczny wygląd dziecka;
i. systematyczne zapoznawanie się z treścią komunikatów i ogłoszeń zarówno na tablicy informacyjnej, jak i na stronie internetowej przedszkola;
j. interesowanie się sukcesami i porażkami dziecka, wspieranie nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka;
k. zapewnienie regularnego uczęszczania dziecka do przedszkola;
l. przestrzeganie Regulaminów i Procedur funkcjonujących w placówce;
ł. prezentowanie kultury zachowań w różnych sytuacjach na terenie placówki.
4. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego są obowiązani do :
1) dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola;
2) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia.
Niespełnienie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Przez niespełnienie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego
w przedszkolu należy rozumieć nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie jednego miesiąca w co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych
w przedszkolu.
Rodzice zobowiązani są do wdrażania i przestrzegania zasad postępowania dziecka w przedszkolu ustalonych w Kodeksie Przedszkolaka.
5. Formy współpracy przedszkola z rodzicami / prawnymi opiekunami:
1) spotkania adaptacyjne;
2) zebrania ogólne z dyrektorem i grupowe;
3) konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem, nauczycielami
i specjalistami - w miarę potrzeb;
4) zajęcia otwarte dla rodziców;
5) wymiana informacji drogą elektroniczną, dziennik elektroniczny;
6) warsztaty prowadzone przez nauczycieli i specjalistów – według potrzeb;
7) wspólne przedsięwzięcia organizowane przez rodziców (prawnych opiekunów)
i nauczycieli;
8) spotkania i zebrania Rady Rodziców;
9) strona internetowa przedszkola;
10) gazetka „ Przedszkolne Wieści” z dodatkiem „ Eko- Przedszkolak”;
11) tablice informacyjne dla rodziców.
Rozdział XI
Wychowankowie przedszkola
§ 24
Rozdział XII
Prawa i obowiązki dzieci
§ 26
2. Dziecko ma prawo do:
24) korzystania z pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
25) życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wspomagania rozwoju
i edukacji.
3. Dziecko ma obowiązek:
Rozdział XIII
Rekrutacja do przedszkola
§ 27
7 dni poprzedzających termin rozpoczęcia postępowania rekrutacyjnego.
10 a. Dzieci niebędące obywatelami Polski uczestniczą w procesie rekrutacji na zasadach ogólnych, a w trakcie roku szkolnego w miarę posiadania wolnych miejsc są przyjmowane przez dyrektora przedszkola. Dzieci te mają prawo do równego traktowania oraz wszystkich statutowych praw i obowiązków.
a) nieusprawiedliwionej absencji trwającej dłużej niż miesiąc;
b) nie wniesienia płatności za przedszkole trwającej dłużej niż miesiąc;
c) gdy jest nosicielem choroby zakaźnej ( oprócz chorób wieku dziecięcego);
d) braku porozumienia między rodzicami a przedszkolem w sprawach kluczowych, dotyczących wychowania dziecka i problemów wychowawczych, kiedy rodzice nie interesują się dzieckiem i nie współpracują z poradnią specjalistyczną, a agresywne zachowanie dziecka zagraża bezpieczeństwu własnemu i innych dzieci;
e) nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego Statutu.
14. Rodzice mają prawo do odwołania się od tej decyzji do organu nadrzędnego.
15. W trakcie postępowania odwoławczego dziecko ma prawo uczęszczać do przedszkola, chyba, że decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Rygor natychmiastowej wykonalności obowiązuje w sytuacjach wynikających z art. 108 § 1 Kodeksu Postępowania Administracyjnego.
16. Skreślenie dziecka z listy wychowanków, nie dotyczy dzieci objętych obowiązkowym wychowaniem przedszkolnym.
Rozdział XIV
Postanowienia końcowe
§ 28
Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej – nauczycieli, rodziców, pozostałych pracowników.
§ 29
Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się oraz zamieszczenie na stronie internetowej przedszkola.
§ 30
Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 31
Zasady gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
Organ prowadzący przedszkole jest zobowiązany zapewnić obsługę administracyjną, w tym prawną, obsługę finansową oraz obsługę organizacyjną przedszkola.
§ 32
Traci moc prawną statut uchwalony przez Radę Pedagogiczną w dniu 28.08.2019r.
§ 33
Statut zatwierdzono Uchwałą Rady Pedagogicznej w dniu 31.08.2021r.
§ 34
Powyższy statut wchodzi w życie z dniem 01.09.2021r.
DYREKTOR
/-/
Joanna Piasecka