Jesteś tutaj: Start Rada Rodziców o przedszkolu PROGRAM PROFILAKTYCZNY PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO W KOWALEWIE POMORSKIM
PROGRAM PROFILAKTYCZNY
PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO
W KOWALEWIE POMORSKIM
Opracowali: Izabela Orzechowska
Marcin Działdowski
Podstawa prawna:
Ø Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej,
Ø Powszechna Deklaracja Praw Człowieka,
Ø Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( tekst jednolity Dz. U.
z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.),
Ø Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r.
w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ( Dz. U. z 2012 r. poz 977),
Ø Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 czerwca 2012 r.
w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku podręczników (Dz. U. z 2012 r. poz. 752);
PLAN PROGRAMU PROFILAKTYCZNEGO
1. Wstęp
2. Cele programu
3. Adresaci program
4. Bloki tematyczne programu i ich charakterystyka
5. Metody i formy realizacji programu
6. Ewaluacja programu
7. Narzędzia do ewaluacji programu
I. WSTĘP
Przedszkole to „placówka przeznaczona dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat, wspomagająca indywidualny rozwój, zapewniająca opiekę odpowiednią do potrzeb dziecka oraz przygotowująca do nauki w szkole” (źródło: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej, Dz. U. Nr 61, poz.624). Zadaniem przedszkola jest zapewnienie dzieciom właściwych warunków rozwoju fizycznego, umysłowego, emocjonalnego i społecznego, jak i również przygotowanie dziecka do nauki w szkole.
Ponadto przedszkole poza edukacją i wychowaniem dzieci, powinno także prowadzić działania profilaktyczne, tzn. zapewniające dzieciom zdrowie i bezpieczeństwo w każdym podejmowanym działaniu. Wiek przedszkolny to specyficzny okres w życiu dziecka, mający istotny wpływ na zmiany zachodzące w jego indywidualnym rozwoju. Natomiast owa profilaktyka w przedszkolu ma zapobiegać wszelkim niepożądanym zjawiskom w tymże rozwoju. Działaniem profilaktycznym będzie zatem każde pozytywne oddziaływanie pedagogiczne, utrwalające wartościowe cechy, a zapobiegające powstawaniu tych niepożądanych.
Niniejszy program profilaktyczny przedszkola ma za zadanie uświadomić dzieci w wieku przedszkolnym o istniejących w życiu ludzkim zagrożeniach pochodzących ze świata ludzi i zwierząt oraz wyposażyć je w umiejętność radzenia sobie z nimi. Obowiązkiem każdej osoby dorosłej, zwłaszcza nauczycieli jest stwarzanie każdego dnia warunków sprzyjających kształtowaniu postaw odpowiedzialności za życie własne oraz innych. Tylko kreatywna realizacja działań o charakterze profilaktycznym przez nauczycieli umożliwi wytworzenie się określonych kompetencji u dzieci i ułatwi funkcjonowanie w życiu następnych pokoleń w przyszłości.
Celem programu jest kształtowanie pozytywnych postaw i bezpiecznych zachowań dzieci w sytuacjach zagrażających ich życiu i zdrowiu. Ponadto realizacja programu ma wyposażyć dzieci w niezbędne sprawności, umiejętności i wiadomości dotyczące dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo.
Program można realizować przez cały rok szkolny, przez wszystkich nauczycieli oddziałów samodzielnie lub z pomocą policjanta, strażaka, lekarza, pielęgniarki, ratownika medycznego itp. Realizacja programu wymaga także wykorzystywania różnorakich środków dydaktycznych wspomagających proces rozwoju dziecka, zorganizowanie wycieczek i wyjść poza teren przedszkola, wdrożenia wszystkich pracowników przedszkola do realizacji programu i współpracy z rodzicami.
II. CELE PROGRAMU
Cele ogólne:
Cele szczegółowe:
III. ADRESACI PROGRAMU
· dzieci 3,4,5,6 – letnie uczęszczające do przedszkola objętego programem,
· nauczyciele zatrudnieni w placówce,
· rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola objętego programem,
· inni pracownicy przedszkola, oraz osoby związane z placówką.
IV. BLOKI TEMATYCZNE PROGRAMU I ICH CHARAKTERYSTYKA
Nazwa bloku |
Zamierzone cele operacyjneDziecko: |
1. Bezpieczeństwo
|
- rozumie pojęcie bezpieczeństwo; - nie oddala się samo od grupy przedszkolnej; - wie, że opiekę nad nim sprawuje osoba dorosła, -wykazuje znajomość imienia, nazwiska oraz własnego adresu zamieszkania; - wykazuje nieufność w stosunku do nieznajomych; - wykazuje znajomość imion i nazwisk rodziców/opiekunów; - przestrzega zasad ustalonych w grupie przedszkolnej (kontrakt grupowy); - stosuje się do zasad bezpiecznego korzystania z placu zabaw/sprzętu/zabawek - samodzielnie i bezpiecznie organizuje sobie czas wolny; - nie korzysta z urządzeń elektrycznych, nie bawi się przedmiotami niebezpiecznymi, np. zapałkami, szkłem - porusza się w miejscach dozwolonych; - orientuje się, do kogo może zwrócić się o pomoc - zna zasady bezpiecznego poruszania się po drodze; - rozróżnia podstawowe znaki drogowe (informacyjne, ostrzegawcze; - stosuje się do sygnalizacji świetlnej; - wie, jakie są numery telefonów alarmowych (997, 998, 999, 112); - zna inne ważniejsze instytucje i pełnione przez nie role społeczne; - przewiduje sytuacje zagrażające bezpieczeństwu/życiu oraz ich konsekwencje; - gości w przedszkolu, np. policjanta, strażaka, pielęgniarkę (w miarę możliwości); - potrafi przybrać obronną postawę przed atakiem psa, nie drażni zwierząt, - wie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia pożarem, - reaguje na hasła: pali się, ewakuacja itp.; |
2. Piramida zdrowego
|
- myje owoce i warzywa przed spożyciem; - przezwycięża niechęć do spożywania niektórych potraw; - dostrzega związek pomiędzy zdrowiem a chorobą; - zna umiar w jedzeniu (nie objada się); - poznaje schemat piramidy zdrowego żywienia i rozumie jej strukturę (jej piętra); - orientuje się w zasadach zdrowego stylu odżywiania (wymienia zdrowe produkty, tj. owoce, warzywa, mleko - podaje przyczyny i skutki nieprawidłowego odżywiania się (m. in. otyłość, próchnica, brak witamin, niska odporność organizmu = przeziębianie się);
|
3. Higieniczny tryb życia
|
- rozumie pojęcia: higiena, higieniczny tryb życia; - wyróżnia przybory niezbędne do utrzymania higieny; - stosuje higienę na co dzień; - myje ręce przed / po posiłku, po korzystaniu z toalety, po kontakcie z różnymi przedmiotami, zwierzętami; - dba o czystość ubrania / bielizny; - wie, o konieczności umiejętnego korzystania z chusteczek higienicznych; - rozumie przyczyny chorób zakaźnych, - zasłania usta podczas kaszlu / kichania; - unika bezpośredniego kontaktu z osobą chorą; - wie, że podczas przygotowywania posiłków należy zachować szczególną czystość, - dba o czystość własnego ciała (regularna kąpiel, używanie kosmetyków); - używa wyłącznie swoich przyborów toaletowych; - utrzymuje porządek otoczenia wokół siebie (np. sprząta po sobie); - zdaje sobie sprawę z konieczności chodzenia do snu o tej samej porze (higiena snu); - rozumie istotę wypoczynku; - wykazuje wrażliwość na nadmierny hałas; - podkreśla rolę codziennych ćwiczeń fizycznych; - uczy się podstawowych umiejętności relaksacji i odprężenia (higiena psychiczna); - wie, na czym polega profilaktyka zdrowotna (np. szczepienia ochronne) - wie o potrzebie przebywania w wywietrzonych pomieszczeniach; - wie, jak ubrać się do warunków atmosferycznych, - wie, dlaczego należy przebywać na świeżym powietrzu, |
4. Ruch w życiu człowieka |
- posługuje się pojęciem zdrowie; - ubiera się odpowiednio do warunków pogodowych; - rozumie znaczenie aktywności ruchowej, sportu w życiu; - wie o potrzebie częstego przebywania na świeżym powietrzu; - bierze aktywny udział w zajęciach ruchowych, gimnastykuje się; - dba o prawidłową postawę ciała; - wie w jaki sposób można aktywnie wypoczywać. - wie, jak zapobiegać przemarznięciu / przegrzaniu; |
5. Zagrożenia ze środowiska przyrodniczego
|
- nie dotyka zwierząt, zwłaszcza dzikich; - wie, że nie należy karmić bez zgody / drażnić zwierząt; - wymienia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych; - przyjmuje pozycje obronną, by uniknąć, np. pogryzienia - orientuje się, jak wyglądają tabliczki informujące, np. - zna wybrane rośliny i inne zagrażające życiu (np. grzyby, owoce trujące); - nie spożywa owoców roślin niewiadomego pochodzenia; - rozumie konieczność pozostawania w miejscu bezpiecznym - rozumie symbole w prognozie pogody; |
6. Działania proekologiczne |
- rozumie potrzebę oszczędzania energii, wody; - wie jak chronić środowisko przed zanieczyszczeniem - jest wrażliwe na przejawy niszczenia przyrody najbliższej okolicy, - zna skutki skażenia wody, gleby i powietrza, - zna pojęcie recykling, - potrafi segregować odpady i rozumie zasadność tego działania; - zbiera surowce wtórne, np. nakrętki, baterie; - bierze udział w akcjach i wydarzeniach proekologicznych, np. Dzień Ziemi, Sprzątanie Świata – Polska; - uczestniczy w konkursach i turniejach wiedzy związanych |
7. Przedszkole bez nałogów |
- wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych (np. środków czystości); - jest świadome niebezpieczeństw związanych - prezentuje właściwą postawę PRZECIW; - wie, co sprzyja uzależnieniu człowieka (alkohol, papierosy, leki, internet, telewizja); - nabywa umiejętność odmawianie NIE bez poczucia winy (asertywność); - nie jest podatne na wpływ reklam (tzw. ukryte programy) oraz osób mających złe zamiary |
8. Agresja i przemoc |
- umie nazwać swoje uczucia; - zna pojęcia: agresja i przemoc; - przestrzega zakazu przyjmowania różnych rzeczy, np. słodyczy od osób nieznajomych; - wykazuje ostrożność i nieufność w kontakcie z osobami obcymi, zły dotyk; - odgrywa i demonstruje wybrane uczucia (scenki sytuacyjne); - uczy się oswajać z własnym strachem (rozumie powiedzenie: Strach ma wielkie oczy) - bierze udział w różnego rodzaju zajęciach odreagowywania złości, np.: * ludzik złości * skrzynia złości (z gazetami) * rysunek złości * tabliczka złości, itp. - potrafić utożsamić się z inną osobą (kształtowanie umiejętności empatycznych); - podaje sposoby na pokonanie złości; - reaguje na różne formy agresji i przemocy; - orientuje się, jakie są skutki agresji /przemocy na świecie dla ludzi; - uczy się być asertywne; - rozumie znaczenie słowa zgoda, kompromis;
|
9. Dziecko
|
- nie traktuje komputera jak największego towarzysza zabaw; - rozumie niekorzystny wpływ nadmiernego korzystania - zna zagrożenia związane z korzystaniem z dostępu do sieci (np. wirtualny przyjaciel – oszust, złe samopoczucie, niedotlenienie organizmu, brak kolegów/koleżanek); - korzysta z internetu tylko za zgodą rodziców/osób dorosłych; - zdaje sobie sprawę, że świat wirtualny to świat iluzji (rozróżnienie rzeczywistości od świata wirtualnego – nierzeczywistego); - nie promuje zachowań agresywnych, przemocy obecnej, np. w grach komputerowych - dostrzega także pozytywny wpływ świata wirtualnego (np. rozwój myślenia, kojarzenia, wyobraźni, pogłębienie wiedzy, wzmocnienie poczucia własnej wartości, itp.) |
10. Akceptacja innych |
- potrafi okazywać uczucia przyjaźni, sympatii , empatii, - umie jasno sformułować opinie, prośbę; oraz porozumiewać się bez słów, - pomaga innym kolegom i koleżankom w ich problemach, - pokonuje uprzedzenia wobec osób chorych - jest gotowe nieść pomoc osobom słabszym, starszym, niepełnosprawnym i potrzebującym, - zna, rozumie, wyraża emocje i potrafi o nich opowiedzieć, - wie, jak można radzić sobie w trudnych sytuacjach, - potrafi opanować w niektórych sytuacjach negatywne emocje. |
V. METODY I FORMY REALIZACJI PROGRAMU
Metody realizacji programu:
· podające: opowiadanie, pogadanka, opis, objaśnienie, historyjka obrazkowa, wiersze, piosenki, praca z obrazkiem,
· problemowe: gry dydaktyczne, doświadczenia,
· aktywizujące: drama, burza mózgów, Orffa, Labana, Sherborne, pedagogika zabawy,
· praktyczne: pokaz, ćwiczenia, trening, prace plastyczne, wystawki, gry i zabawy ruchowe,
· zabawy relaksacyjne, konkursy, spotkania.
Formy realizacji programu:
· praca indywidualna,
· zabawy oraz inne rodzaje działalności dzieci pozwalające na rozwijanie własnej inicjatywy,
· czynności samoobsługowe,
· prace użyteczne,
· spacery, wycieczki,
· zajęcia zorganizowane,
· uroczystości przedszkolne,
· konkursy, turnieje.
Metody, formy oraz cele operacyjne wybiera nauczyciel pracujący z określoną grupą wiekową.
VI. EWALUACJA PROGRAMU
Oceny efektów realizacji „Programu profilaktycznego”, obok bieżącego monitorowania, dokonuje się na półrocznej i końcowej radzie pedagogicznej. Podstawę dla formułowania oceny realizacji programu będą stanowiły:
VII. NARZĘDZIA DO EWALUACJI
Ø Ankieta dla nauczyciela
Ø Ankieta dla rodziców
ANKIETA DLA NAUCZYCIELI
Celem ankiety jest dokonanie ewaluacji programu profilaktycznego realizowanego w przedszkolu. Uzyskane informacje posłużą planowaniu dalszej pracy profilaktycznej.
1. Które z elementów programu profilaktycznego uważa Pan/Pani za najistotniejszy? Dlaczego?
………………………………………………………………..………………………………………………………………..………………………………………………………………………………………………………………………………..
2. Które z zadań są najtrudniejsze w realizacji? Dlaczego?
………………………………………………………………..………………………………………………………………..………………………………………………………………………………………………………………………………..
3. Czy realizacja programu przynosi efekty?
TAK □
NIE □
Dlaczego TAK? ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Dlaczego NIE?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….................................................................................................................
4. Jakie metody wykorzystuje Pan/Pani najczęściej w trakcie realizacji zadań profilaktycznych i dlaczego?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5. Czy systematycznie dokonuje Pan/ Pani analizy oddziaływań profilaktycznych i ich skuteczności (w jaki sposób?)
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..............................................................................................................
6. Jakie zadania profilaktyczne realizuje Pan/ Pani wspólnie z rodzicami?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Dziękujemy za wypełnienie ankiety
ANKIETA DLA RODZICÓW
Szanowni Państwo, pragniemy pozyskać informacje na temat programu profilaktycznego realizowanego w naszym przedszkolu. Państwa odpowiedzi będą cenną wskazówką do dalszej pracy.
1. Czy zna Pan/Pani program profilaktyczny Przedszkola Publicznego
w Kowalewie Pomorskim
TAK □
NIE □
SŁABO □
1. Czy program profilaktyczny przedszkola spełnia Państwa oczekiwania?
TAK □
NIE □
TRUDNO POWIEDZIEĆ □
2. Czy zadania zawarte w programie profilaktycznym służą podniesieniu świadomości dzieci w zakresie bezpieczeństwa i zdrowia?
TAK □
NIE □
Jeśli TAK, to dlaczego ? ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Jeśli NIE, to dlaczego?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….................................................................................................................
3. Czy zdaniem Państwa przedszkole poprzez treści zawarte w programie profilaktycznym kształtuje w dziecku:
· Poczucie bezpieczeństwa
TAK □ NIE □
· Uczy rozpoznawania i unikania zagrożeń ze środowiska przyrodniczego
TAK □ NIE □
· Wpaja zasady higienicznego trybu życia i zdrowego odżywiania
TAK □ NIE □
· Uświadamia niebezpieczeństwa związane z nałogami/uzależnieniami
TAK □ NIE □
· Uczy reagowania na różne formy agresji i przemocy
TAK □ NIE □
4. Jakie jeszcze inne zadania profilaktyczne nie ujęte w programie powinno realizować przedszkole?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5. Gdzie według Państwa dziecko jest narażone na najwięcej zagrożeń?
· na podwórku w pobliżu domu □
· w przedszkolu □
· korzystając z komputera – Internetu □
· na wycieczkach, spacerach □
· podczas kontaktów ze starszymi kolegami □
· inne ………………………………………….
6. Do kogo zwrócilibyście się w razie problemów z dzieckiem?
NAUCZYCIEL □
DYREKTOR □
PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA □
INNE □
Dziękujemy za wypełnienie